Tuesday, October 24, 2017

Animatsiooni kavandamine - süžee ja stsenaarium



Kuidas mina, kui haridustehnoloog alustasin animatsiooni töö kavaldamist lasteaias. Kogu protsess algas lapsevanemate nõusoleku küsimisega, et võiksin oma õppetöö raames vajadusel jäädvustada nende last animatsiooni loomise protsessis. Kui allkirjad ja nõusolekud saadud arutasime rühma õpetajatega läbi, et kogu praktilist protsessi alustan sellest, et kasutan kaamerat lasteaia tava tegevuste jäädvustamiseks, ilma et ma seletaks eelnevalt lastele täpselt, miks ja milleks ma fotosid teen. Nii mõnelgi lapsel tekkis kaamerat ja mind pildistamas nähtes huvi, minu tegevuse üle, ning see oligi minu eesmärk, tekitada lastes huvi minu tegevuse vastu.
Eesmärgiks võtsin endale pildistada ülesse laste kunstitegevus ehk vaiba põimimise protsess, ning panna see hiljem animatsioonina liikuma. Kuna ma ei andnud lastele soovitusi, et nad võiks teha põimimise liigutusi aeglaselt ja sujuvalt tuli video kokku pandud kujul pisut hüplev, kuid usun, et piltidest tekkis siiski liikuv pilt ehk animatsioon.
Kui animatsioon oli kokku  monteeritud hakkasin ma esimest korda lastega koos arutama, mida ma eelnevatel päevadel olin teinud.

Jagasime rühmalapsed 5 liikmelisteks gruppideks ja tegelesin iga grupiga individuaalselt. Esmalt uurisin lastel, kas nad on kuulnud üldse sõna animatsioon ja mida see tähendada võiks. (Oma üllatuseks teadis üks 6 aastane tüdruk seletada, väga lihtsalt ja loogiliselt, et tegu on videoga, mis koosneb paljudest piltidest, mis on üksteise järgi kiiresti liikuma pandud.)
Kuid kuna paljud lapsed ei olnud antud mõistest teadlikud näitasin ma eelmisel päeval valminud pilte ja see järel kokku pandud videod. Nii said lapsed aimu, kuidas animatsioon ehk multifilm valmib. Praktika jooksul oli minu ülesandeks tehnoloogina, koostöös lastega läbi teha animatsiooni liik piksillatsioon, ehk kus tegelasteks on inimesed, andsin ma lastele mõista, et kui me hakkame jäädvustama oma multifilmi peavad nende kehastatud tegelased liikuma nagu robotid, sammsammu haaval, aegluubis. Tegime see järel katsetusi, kuidas ennast aeglaselt liigutada ja nii saigi soovitud teema lastele kergesti selgeks tehtud.

(PS! Kui video ei avane siis lülita AdBlock välja) 




Kuidas me koos lastega alustasime kavandamise protsessi, kuna animatsiooni mõiste oli selgeks saadud, kogunesime järgmisel päeval kõik hommikuringis ja valisime lähtuvalt nädala ja kuu teemast välja kaks muinasjuttu NAERIS ja KAKUKE. Nii jagunesid lapsed kahte gruppi.

Esmalt said lapsed individuaalse ülesande, saadud muinasjutust pidid nad kavandama joonistuse koos tegelaste ja taustaga. 

Muinasjutt "Naeris"

Muinasjutt "Naeris"

Muinasjutt "Kakuke"

Muinasjutt "Kakuke"

Kui joonistused olid valminud kogunesid kaks gruppi eraldi kokku, kus valiti koos, milline laps, millist tegelast hakkab kehastama. Kui tegelased olid ära jaotatud jätkus protsess maskide valmistamisega. Iga laps sai 1 pabertaldriku, millest ta pidi ise vastavalt oma tegelaskujule valmistama.






Valminud maske rakendasime hiljem animatsioonis. Seejärel etendasime oma muinasjuttu korra veel kiirelt läbi ja asusime animatsiooni pildistamise juurde. 

No comments:

Post a Comment